Az Újpesti Karinthy Frigyes Óvoda pedagógiai programjáról
Óvodai nevelésünkkel törekszünk arra, hogy a gyermek személyiségében rejlő képességeket kibontakoztassuk, az egyéni sajátosságokhoz mérten a legeredményesebben fejlődjön.
A gyermeket képessé tesszük az őt körülvevő világban való biztonságos eligazodásra, fejlesztjük önállóságát. Szeretnénk elérni, hogy a kisgyermek önállóan gondolkodó, érdeklődő, együttműködésre képes, nyitott, vidám és boldog legyen.
A sajátos nevelési igényű gyermekekkel együtt nevelődéssel a különbözőségek elfogadására képesek lesznek, toleráns magatartást mutatnak mások iránt. A más kultúrából érkező gyerekek szokásait képesek lesznek elfogadni.
A gyermek belső érése, valamint a családi nevelés és az óvodai nevelési folyamat eredményeként a kisgyermek az óvodáskor végére eléri az iskolai munkához, az iskolai élet megkezdéséhez szükséges fejlettségi szintet.
Óvodánk a családdal együttműködve, a gyermek érdekeit mindenkor figyelembe véve pedagógiai eszköztárával kiegészíti, segíti a családi nevelést.
Óvodánk nevelési programja az általunk megfogalmazott gyermekkép megvalósítását szolgáló gyermeki tevékenységek, a fejlődést segítő környezeti feltételek és a tudatos tervszerű nevelői hatások rendszerét tartalmazza.
Óvodai nevelésünk alapelvei:
gyermekközpontú nevelés, amely a kisgyermek testi-lelki igényeit veszi alapul,
az óvoda minden dolgozója elfogadva a gyermek személyiségét, tisztelettel, szeretettel, megbecsüléssel és bizalommal kezeli,
az egyéni személyiség kibontakoztatása, olyan készségek, képességek, kompetenciák fejlesztése, amelyek az életen át tartó tanulást alapozzák,
az óvodapedagógus törekszik a gyermekek személyiségéhez igazított pedagógiai intézkedések alkalmazására,
családdal való együttműködés a gyermek harmonikus személyiségfejlesztése érdekében,
a gyermeki jogok és alapvető szabadságok tisztelete és védelme, különös tekintettel az egyenlő hozzáférés biztosítására,
esélyegyenlőség biztosítása a sajátos nevelési igényű valamint hátrányos/halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek érdekében, differenciáló módszertan és kompetencia-fejlesztő programok alkalmazásával, amelyet az óvodapedagógusok és egyéb szakemberek segítségével valósítunk meg,
a nemzeti etnikai kisebbség és migráns gyermekek és családjuk számára biztosított az önazonosság megőrzése, ápolása, erősítése, a multikulturális és interkulturális, nevelésen alapuló integráció,
az óvodapedagógus modellszerepének elve szerint a gyermek az óvodában utánzás, modellkövetés útján magatartási formákat, viselkedési mintákat tanul meg, ezért fontos, hogy az óvodapedagógusokat és a technikai dolgozókat esztétikus külső, kiegyensúlyozott, empatikus, toleráns magatartás, jó konfliktuskezelés, kreatív és stratégiai gondolkodás jellemezze.
Óvodai nevelésünk célja:
Óvodai nevelésünk célja az óvodás gyermekek harmonikus, sokoldalú, teljes személyiséget érintő fejlesztése az életkori és egyéni sajátosságok, valamint az eltérő fejlődési ütem figyelembe vételével.
Óvodai nevelésünk jellemzői:
Az óvodai nevelés alapfeladatain belül nevelőtestületünk kiemelten kezeli:
a játék fontosságát és elsődleges szerepét a gyermek fejlődésében valamint a kultúraközvetítésben;
az egészséges életmódra nevelést, ezen belül a mozgásfejlődés tudatos alakítását;
a környezettudatos magatartás megalapozását;
a tevékenységek szervezését, a gyermekek képességeinek megfelelően differenciálva;
a kommunikációs nevelést, különös tekintettel az anyanyelvi nevelésre.
A nevelésben alkalmazott speciális módszerek és eszközök:
a Montessori pedagógia egyes elemei és eszközei;
a fejlesztőpedagógiai ismeretek, módszerek;
változatos sporttevékenységek és mozgásfejlesztő eszközök;
drámapedagógiai elemek és módszerek;
a magyar népi kultúra és hagyományok közvetítése;
a projekt módszer alkalmazása.
A feladatokat óvónőink egyéni beállítódásuknak megfelelően, változatos módszerek alkalmazásával valósítják meg.